У мене є квартирка для вашого хлопчика, тільки я вам її не віддам

16

Задовбали некомпетентні, безглузді, а часто просто нахабні ріелтори від сохи, яких правильніше називати умільцями впарювати людям те, що їм самим не належить.

Ситуація проста, як двічі два: дівчина, не студентка, з постійною роботою і пристойною зарплатою шукає однокімнатну квартиру в оренду на тривалий термін, з меблями і технікою, в хорошому стані. Просто хоче жити сама за себе, не на утриманні батьків. Вимога одна: центр міста (провінція, звичайний полумиллионник). Здавалося б, варіантів повинні бути якщо не тисячі, то мінімум сотні — є інтернет, соцмережі, найбільший сайт оголошень країни, регіональні портали з номером регіону в адресах, де продається і купується все.

Але тут на арену виходять вони — люди таємничою і загадковою професії. Здається, вони самі не уявляють, в чому полягає їх робота, послуга, за яку вони збираються отримувати гроші. Ось п’ять типових моделей їх поведінки, яке я тепер називаю «ріелторське динамо».

Варіант 1. Вони десь тирять оголошення власника, розміщують його повиднее з логотипом вже свого агентства і перед показом квартири заявляють, що їхня послуга буде коштує 5-8 тисяч. Про те, що вони власника в очі не бачили, договору з ним не укладали і взагалі не в курсі, здається ще квартира, вони ніколи не скажуть, навіть якщо їм п’ять раз поставити це питання. А далі починається: «Я переговорю з власником і передзвоню». Не передзвонюють.

Варіант 2. Що б не було потрібно уточнити у власника, ріелтор ніколи не сам передзвонить — будь то наявність пральної машини, щомісячна вартість опалення або швидкість інтернету в квартирі. Цього потрібно дзвонити кожен годину — і кожен раз він буде робити удивленнейший голос, ніби чує вперше: «А, так-так, пригадую, я спробую уточнити. Я записав ваш номер, як вас звати, ага, я передзвоню протягом півгодини». Коли через годину знову дзвониш йому, у нього все ті ж інтонації, немов він вас не знає і нічого не обіцяв.

Варіант 3. Якщо таки вдалося попередньо обговорити стан квартири, умови оренди, хочеться нарешті побачити її на власні очі. Тут починається цирк. Ріелтор обіцяє домовитися з господарем про час і подзвонити вам після полудня і домовитися на перегляд на сьогоднішній вечір. І ось час 13:00, ну, ви ж знаєте — він сам не дзвонить. Дзвоню я. «Спеціаліст» заявляє, що сьогодні йому зовсім ніколи, перенесемо все на завтра. Коли завтра? «Ну, я вранці поговорю з господарем, до дванадцяти вам подзвоню». Що заважає зробити це зараз відразу і заощадити пару зайвих дзвінків? Мабуть, ріелторська гордість. Чи варто говорити, що назавтра він і не думає передзвонювати?

Варіант 4. Перегляд призначено на 18:00. Приходжу за десять хвилин. Нікого. Чекаю. Він біжить з усіх ніг. Але стійте! Біжить не до мене — він махає двом жінкам позаду мене, кидає на бігу бахіли їм, мені лише мимохідь сичить: «Вони на 17:45, після них будете дивитися». Всі троє зникають в під’їзді. Питання: я прийшла стояти біля під’їзду і рахувати ворон? Я прийшла стояти в черзі за квартирою? Хіба ми про це домовлялися? Хіба мене попередили про це? Це за це агент просить 5-8 тисяч рублів? Через півгодини спускається, кидає мені на ходу: «Все, знімають квартиру, можете йти додому». Ще один день пройшов даремно.

Варіант 5. Самий кримінальний. Дзвоню по оголошенню, питаю умови у пропонованій квартирі. Дівчина щебече:

— Я вам зараз швиденько поясню, як ми працюємо, а ви дивіться далі. Значить, ми зустрічаємося де-небудь, ви приносите 4000 рублів, ну, я вам велику знижку зроблю — 3500 буде, і оплачуєте нашу роботу. Ми даємо вам у руки списочок телефонів і адрес власників, ви самі ходите домовляєтеся, всі дивіться, вибираєте. Ну, і в’їжджаєте, коли знайдете щось.

— А якщо я нічого не знайду?

— Ну що ви, — відповідає феєчка, — ми дамо вам ще контакти, будете дивитися, поки не знайдете…

А нічого, що жити хотілося б вже наступного тижня, а не «коли-небудь ви що-то ж виберете»? А нічого, що все те ж саме я і так роблю зараз сама і безкоштовно?

— Чому я повинна оплачувати послугу, яку я фактично не маю?

— Чому не отримуєте? — дівчинка лише ніжно посміхається. — Ми ж вам будемо підбирати телефони, вивчати бази даних, це величезна робота…

Ага, я таких списочков їй п’ятдесят штук напишу, не замислюючись навіть. Ось розбагатіти можна! Заява в ОБЕП прийняли тим же ввечері.

Ріелтори, які:

— вказують в оголошеннях вічно відключені телефони, електронні адреси, на які ніхто місяцями не відповідає, дають посилання на паблики в синьо-білій мережі, які місяцями не оновлюються;

— кожні три години оновлюють на сайті оголошення по квартирах, які давно здані/продані/згоріли;

— плутають будь-які умови оренди аж до ціни;

— не знають, як бути з питанням «Опалення електричне або центральне?» (зауважимо, що регіон — Заполяр’ї, рахунки за опалення з вересня по травень гігантські), і відповідають: «Ну, в квартирі дуже тепло»;

— зайнялися цією справою, але не завели звички відповідати на дзвінки відразу і передзвонювати відразу, бути пунктуальним і розраховувати свій час і час клієнта, підлаштовуватися під його потреби, тому що він платить;

— лякаються при фразі «Підготуйте договір до завтрашнього дня, будемо підписувати» і починають питати: «А навіщо вам договір, ви що, юрособа?».

Ви своєю некомпетентністю задовбали!

Підсумок невтішний: квартири немає, пошуки йдуть третій місяць. І це я ще володію реєстрацією у центрі, тобто на тимчасову не претендую, не маю дітей і матеріальних проблем, і планка ціни у мене висока. І навіть з цими бонусами я нічого не можу знайти. А хто шукає терміново, та для сімей, та не місцеві — люди, як ви взагалі ці квартири знаходите при наявності таких ось «нічим не пробити» посередників?